Dat inzet van radio in de mediamix positief is voor merkbekendheid wisten we al langer. Maar dat dit ook een forse piek in websitebezoek oplevert, is minder bekend. Voor ReplaceDirect, die met hun campagne zowel merkbekendheid als websitebezoek onder mannen wilden vergroten, bleek inzet van radio naast televisie een schot in de roos. Direct na uitzending van de televisie- en radiocommercial van ReplaceDirect, bezoeken mannen de webwinkel voor onderdelen en accessoires van elektronische apparaten, massaal.

ReplaceDirect zette het totale budget in op zenders van de publieke omroep en profiteerde hiermee van de versterkende effecten van radio naast televisie. Door jarenlang onderzoek in AdMeasure, het onderzoeksinstrument van Ster, weten we veel over de synergetische effecten van multimediale inzet. Zo weten we dat de gecombineerde inzet van radio en televisie wérkt. Vooral op kennisdoelstellingen als merkbekendheid en boodschapoverdracht én op koop- en bezoekintentie.

Forse piek in websitebezoek

Om te bepalen wat het effect en de impact zijn van de uitgezonden commercials van ReplaceDirect heeft Ster onderzoek uitgevoerd binnen AdMeasure. De televisie- en radiocommercial zijn voorgelegd aan een panel van 100 mannen en werd gebenchmarkt ten opzichte van andere commercials in de branche Detailhandel.

ReplaceDirect mikt met de campagne op een afgebakende doelgroep; mannen tussen 25 en 64 jaar. De campagne van ReplaceDirect op televisie én radio zorgt direct na uitzending van de commercials voor flinke pieken in het aantal websitebezoekers zoals uit onderstaande grafiek duidelijk blijkt.


Maar dat is niet alles; twee derde van de bezoekers is man en het gros is tussen 25 en 54 jaar. In het hart van de doelgroep dus!

Wij hebben de spot heel bewust op mannen gericht én ingezet. Het is dan ook fantastisch dat de piek in websitebezoek aan ReplaceDirect.nl voor twee derde uit mannen in de leeftijd van 25 tot 54 jaar bestaat. Daar was het ons om te doen. En dat niet alleen; onze merkbekendheid onder mannen is verviervoudigd. De relatief goedkope toevoeging van radio heeft voor ons dus het gewenste effect gehad.

Campagne zet aan om website te bezoeken

Uit AdMeasure tests van de commercials blijkt dat een hoog aantal respondenten aangeeft dat deze hen aanzetten om de website te bezoeken. Uit pre-tests van deze campagne bleek al dat de spots op zowel radio als televisie aanzetten tot actie. Hieruit blijkt - naast een uitgekiende campagnestrategie - ook de kracht van creatie van de commercials. De koppeling van de radio- en televisiecommercial, in het geval van ReplaceDirect stem en slogan, zorgt ervoor dat consumenten bij het horen van de radiocommercial de televisiecommercial voor zich zien: het visual transfer-effect. Dat zorgt voor meer effect op overwegen, voorkeur en koop-/bezoekintentie dan wanneer er geen sprake is van een overeenkomend element.

 


Succesfactoren

  • 100% Ster televisie
  • Specifiek gericht op mannen
  • Combinatie inzet tv & radio
  • Visual transfer radio- en tv-commercial
  • Stijging websitebezoek, precies in doelgroep

resultaten

+

De campagne op radio én tv zorgt direct na uitzending voor flinke pieken in het aantal sitebezoekers

2/3

Van de bezoekers is man en het gros is tussen 25-54 jaar (de doelgroep van ReplaceDirect)

21%

Geeft aan dat de commercial aanzet om naar de site te gaan

+

Koppeling van radio en tv zorgt voor meer effect op overwegen, voorkeur en koop-/bezoekintentie

Ook interessant

PraktijkGenerator

YoungCapital

M line