Het evenement Ster Focus op 2026 is hier terug te kijken.
Ontwikkelingen bij Ster
In de uitzending blikten Ster-bestuurders Carla Berkhout en Frank Volmer onder meer terug op het jubileumjaar en werd de dalende lineaire kijktijd besproken, maar gaven zij ook aan klaar te zijn voor de toekomst. 'Ster is al 60 jaar een begrip in reclame. En klaar voor de toekomst, waarin we blijven verbinden, vernieuwen en versterken. We zijn geen gewone media-exploitant, maar onderdeel van een publieke infrastructuur die al tientallen jaren bijdraagt aan een divers en gewaardeerd medialandschap. Reclame via Ster helpt merken groeien, maar ondersteunt tegelijk de samenleving.'
Consistentie, betrouwbaarheid en duidelijkheid
In de uitzending sprak NPO-presentator Nadia Moussaid met salesmanagers Pim van Midde, Sabrina Pieters en Gerben Teela onder meer over het aanbod van Ster in 2026. In grote lijnen zet Ster haar stabiele beleid van de voorgaande jaren voort. Zo blijven de gewaardeerde prijszekerheid, transparante tarieven en stabiele inkoopmogelijkheden belangrijke fundamenten voor het aanbod. Daarnaast zullen radio- en televisietarieven komend jaar, net als online, uitgedrukt worden in CPM's — oftewel, de kosten per 1.000 bereikte personen. Op deze manier wordt het eenvoudiger om de vergelijking te maken met digitale platforms.
Televisie: licht stijgende voorraad en prijsstijging
Vanzelfsprekend zijn er ook aanpassingen in het aanbod noodzakelijk. Het is een sportjaar, met twee grote evenementen: Olympische Winterspelen en het WK Voetbal voor mannen - dit levert altijd extra reclame-aanbod op. Tegelijkertijd verwacht Ster dat de lineaire kijktijd komend jaar ook weer daalt. Per saldo neemt het reclame-aanbod hierdoor maar licht toe.
De verhouding van vraag en aanbod, gecombineerd met diverse onzekere factoren, heeft als gevolg dat de druk op de capaciteit van Ster hoogt blijft. Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk campagnes uitgeleverd kunnen worden, wordt de basisjaarprijs voor televisie bij Ster verhoogd naar €740. De Your Time-inkoopopties, waarbij merken zelf reclameblokken kunnen kiezen, stijgen eveneens — net als de inkoopopties 'voorkeurspositie' en 'hot spot toeslag'.
Radio: minimale prijswijzigingen
Op radio geldt in de basis dat de prijzen minimaal wijzigen. Zo blijven de prijzen van NPO Radio 1, NPO Radio 5 en Combi 50+ gelijk aan 2025. NPO Radio 2 en Combi 25-67 jaar stijgen licht met 2%, maar 3FM daarentegen wordt een paar procent goedkoper. De combi 25-54 jaar verandert in 25-59 jaar. Daarnaast zal er meer keuze in spreiding aangeboden worden, middels de inkoopopties Basis, Plus en Premium, waarmee het mogelijk wordt om (een bepaalde mate van) gegarandeerde spreiding te kopen.
Online ambities
Tijdens de uitzending was er ook aandacht voor de online inkoopmogelijkheden. Ook in 2026 kunnen banners weer ingekocht worden door iedere organisatie. Pre-rolls blijven exclusief beschikbaar voor partijen van algemeen nut, wanneer zij een zogeheten niet-commerciële boodschap hebben.
Ster wil dat het digitale aanbod toegankelijk is voor álle adverteerders. Hierover zijn al vele gesprekken gevoerd met betrokkenen in Den Haag, en dit zal Ster in 2026 voortzetten. Als de inkoop van online video weer voor iedere organisatie beschikbaar gesteld kan worden, levert dat extra inkomsten op — deze kunnen de bezuinigingen bij de NPO enigszins opvangen.
Meer over Ster Focus
Elk jaar blikt Ster in een online programma vooruit naar het nieuwe mediajaar en presenteert zij haar optimalisaties in inkoopmogelijkheden. In een half uur ben je helemaal bijgepraat over de ins en outs voor Ster in 2026. Het evenement Ster Focus op 2026 is hier terug te kijken. Een overzicht van de inkoopopties is hier te vinden.