Vanavond is bekend gemaakt dat Ster een bronzen AMMA Award heeft gewonnen in de categorie 'beste media-innovatie', met de inzending van de machine learning prognoses binnen de Ster Klantportal. We waren al trots op deze toonaangevende innovatie en AMMA nominatie, maar erkenning in de vorm van deze prijs doet daar nog een schepje bovenop!

De AMMA's werden vanavond uitgereikt tijdens een feestelijke show in SugarCity. In de categorie 'beste media-innovatie' moest Ster het opnemen tegen CS Digital Media, VodafoneZiggo en Wavemaker - allen ook met mooie en sterke cases. We zijn er dan ook bijzonder trots op om in deze categorie met een prijs naar huis te gaan. 

Over Machine learning prognoses

De Ster Klantportal is een gebruiksvriendelijke tool op de website van Ster. Van uitzendschema tot campagne-overzicht en facturen, van het plannen van campagnes tot het direct aanvragen van ervan: de Ster Klantportal biedt het allemaal.

Op 2 november 2020 is de vernieuwde Ster Klantportal gelanceerd. Deze is geoptimaliseerd in vele opzichten, maar met als grootste wijziging een nieuwe, unieke functionaliteit. Met onze toonaangevende innovatie hebben we een wereldprimeur te pakken gehad.

Gebruikers van de Klantportal kunnen nu een prognose voor hun campagne krijgen op basis van machine learning. Op deze manier hebben gebruikers direct inzichtelijk wat hun campagne op gaat leveren aan bereik en contactfrequentie. Tot dan toe waren adverteerders en mediabureaus voor hun prognoses altijd afhankelijk van een prijzig softwaresysteem of moesten campagneprognoses aangevraagd worden bij een accountmanager. Een tijdrovend en inefficiënt proces. Een kleine wijziging in een campagne betekende in sommige gevallen dat er dagen later pas een aangepast voorstel lag. Onze machine learning prognoses maken die stap overbodig: niet alleen heb je direct inzicht, ook eventuele wijzigingen in budget of spotlengte kunnen onmiddellijk verwerkt worden met een aangepaste campagneprognose als snel resultaat. Dit is uniek: Ster is de eerste exploitant wereldwijd welke dit voor televisie- en radiocampagnes kan aanbieden.

Transparant en toegankelijk

Wij vinden het belangrijk om onze mediatypen zo toegankelijk als mogelijk te maken voor een grote groep adverteerders. Enerzijds door ons transparante en eenduidige prijsbeleid, anderzijds door innovaties als deze. Nu zijn campagneprognoses direct inzichtelijk, waardoor het aanvraagproces sneller en efficiënter is gemaakt. Het systeem is gratis en intuïtief te gebruiken en adverteerders zijn niet meer afhankelijk van de eerder genoemde kostbare en/of tijdrovende factoren. De prognosetool gaat Ster en onze klanten in de toekomst veel extra mogelijkheden bieden!

Media-innovatie

Dat niet alleen wij en onze relaties, maar ook de AMMA jury overtuigd is van deze media-innovatie, maakt het extra bijzonder. Creativiteit, technologie en data staan in deze categorie centraal. De toegevoegde waarde van de innovatie voor de markt wordt met deze prijs wederom bevestigd.

Machine learning Hoe werkt het?

De machine learning prognoses vertellen iets over het bereik en de contactfrequentie van de beoogde campagne. Terwijl de klant een campagne samenstelt, wordt op de achtergrond een matrix bestaande uit zenders en tijdvakken samengesteld op basis van de geselecteerde opties. Deze berekening wordt gedaan op basis van resultaten uit het verleden. Vervolgens berekent het systeem meta-kenmerken: hoeveel procent van de campagne valt in welke maand? Hoeveel werkdagen? Enzovoorts.

Deze gegevens worden vervolgens naar een machine learning-model gestuurd. Deze heeft op basis van 5000 campagnes uit de periode 2012-2019 geleerd hoe deze gegevens zich verhouden tot bereikresultaten (1+ Bereik, netto bereik, en gemiddelde contact frequentie). Deze verbanden heeft de tool geleerd voor zo’n 30 verschillende doelgroepen – per doelgroep en per mediumtype is een afzonderlijk algoritme ontwikkeld. Dit inzicht wordt toegepast op de door de klant samengestelde campagne en geeft in een fractie van een seconde resultaat.

Over de AMMA's

De AMMA Awards zijn al meer dan 20 jaar dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten. Of, zoals zij het zelf noemen: de Oscars van de Media. Er zijn prijzen te winnen in diverse categorieën, waaronder 'beste media-innovatie' en 'media-exploitant van het jaar'.

In 2021 zijn de AMMA's vernieuwd, waarbij er niet alleen meer categorieën en prijzen zijn, maar er ook flink ingezet wordt op vernieuwing. Het was al dé prijs voor de media, nu zijn de AMMA nog meer relevant voor iedereen in het marketingcommunicatievak.

Ook interessant

Lancering vernieuwde Ster Klantportal

Ster genomineerd voor AMMA Award beste media-innovatie

Ster genomineerd voor AMMA Award media-exploitant van het jaar