Wat doet een tv-commercial in ons brein? Heeft één en dezelfde commercial een verschillend effect wanneer hij op een ander tijdstip, in een ander blok of zelfs op een andere zender wordt uigezonden? Met de wetenschappelijke ontwikkelingen in ‘brain scanning’ heeft Ster - als eerste in de markt - de onderbewuste effecten van tv-reclame kunnen bestuderen.

Uit onderzoek van Ster en neuromarketingbureau Neurensics blijkt dat effectieve commercials specifieke emoties oproepen in het brein. Commercials die de emoties verlangen, lust, verwachte beloning, vertrouwen en waarde (of directe beloning) oproepen en/of juist laag scoren op angst, boosheid, walging en gevaar zijn het meest effectief.

Een tv-programma heeft een sterke invloed op de verwerking van reclames. Een programma kan er namelijk voor zorgen dat de positieve emoties over een tv-reclame toenemen en dat tegelijkertijd de negatieve emoties afnemen. Daarnaast heeft de hoeveelheid reclame op een avond, de reclamedichtheid, geen invloed op de effectiviteit van de commercial. Tot slot koppelt ons brein positief gevoel aan het zien van de logo’s van de publieke tv-zenders. Deze positieve emoties stralen af op de commercials die vertoond worden op deze zenders. Een gevoel dat nog eens sterker wordt naarmate men langer naar de zender kijkt.

 

Inzicht

Wil je weten hoe het zit met inkoopopties op tv?

 

Beats van Dr. Dre meest effectieve Super Dutch commercial

 
 

Meer weten?

Vraag de complete onderzoeksuitgave aan bij onze afdeling Research.

Noortje Lankhaar
research consultant