Radio is een krachtig en geliefd medium. Adverteerders zetten hier dan ook graag op in, vaak in combinatie met televisie. De belangrijkste vraag daarbij is uiteraard: is het opnemen van radio in de mediamix van toegevoegde waarde? En zo ja, wat is die toegevoegde waarde? Ster geeft met dit onderzoek antwoord op deze vragen.

En wat blijkt? De belangrijkste conclusie is dat radio zorgt voor forse toegevoegde waarde in de mediamix, vooral op kennisdoelstellingen. Zo kunnen spontane merkbekendheid en boodschapoverdracht fors meer groeien met radio als aanvullend medium dan zonder. Voor merken met een redelijke merkbekendheid (een spontane bekendheid van minimaal 20%) geldt de toegevoegde waarde vooral op dieper gelegen doelstellingen als imago en voorkeur.

Hoe meer eenheid in een radio- en televisiecampagne, hoe meer effect gegeneerd wordt in overwegen, voorkeur en koopintentie. In een radiocommercial kan bijvoorbeeld gekozen worden voor dezelfde stem, jingle en/of muziek als in de televisiecommercial.

Kortom: de inzet en koppeling van radio en televisie is zeer effectief voor merkbekendheid, imago-aspecten en koopintentie.

Ook interessant

en onderzoek naar reclame

Kies de meest effectieve radiocampagne

Vraag de complete onderzoeksuitgave aan bij onze afdeling Research.