Grolsch heeft het 400-jarig jubileum op wel heel speciale manier met Nederland gevierd. De jubileumcommercial, bestaand uit een compilatie van ingestuurde video's van het openen van de Grolsch-beugelfles, is eenmalig uitgezonden op álle grote Nederlandse televisiezenders. Dit zogenaamde 'tv-roadblock' bereikte maar liefst 4,6 miljoen mensen. Bovendien vonden de kijkers de commercial geloofwaardig en origineel en zorgde het voor een hoge koopintentie. De combinatie van een unieke commercial en de eenmalige, massale inzet op alle grote Nederlandse televisiekanalen bleek een groot succes.

Grolsch deed een oproep aan iedereen van 18 jaar en ouder om met een smartphone of camera een korte video te maken van het ploppen (openen) van de
Grolsch-beugelfles en deze vervolgens te uploaden op www.400jaarkarakter.nl.
Dit werd massaal gedaan. Een selectie van de video’s was te zien in de
jubileumcommercial.

Scoren met een tv-roadblock

Om het jubileum te vieren, is heel bewust gekozen voor een opvallende mediastrategie. Televisie is een krachtig massamedium, zeker als je dezelfde commercial inzet op alle grote zenders tegelijk. Via Ster, RTL, SBS en BrandDeli bereik je een miljoenenpubliek. Grolsch wilde met deze eenmalige jubileumcommercial vooral imagodoelstellingen realiseren en dat is uitstekend gelukt. En ook op koopintentie heeft de commercial heel goed gescoord. Dat blijkt uit de AdMeasure commercialtest die is uitgevoerd. 21% van de respondenten geeft aan dat deze commercial aanzet om Grolsch te kopen, terwijl in de (sub)branche doorgaans slechts
12% dit onderschrijft.

 

De kracht van onze crowdvertising campagne zit in het feit dat we échte mensen uitnodigen om met de iconische beugelfles te ploppen op 400 jaar karakter. Dit sluit naadloos aan bij het authentieke karakter waar wij als Grolsch voor staan. MEC begrijpt dit als geen ander en heeft een activatie bedacht die de consument centraal stelt met waardevolle content als prachtig eindresultaat.

Hoog rapportcijfer

Om te bekijken wat de belangrijkste doelgroep van Grolsch van de jubileumcommercial vond, is deze binnen AdMeasure voorgelegd aan een panel van 106 mannen tussen de 20 en 49 jaar. Zij beoordelen de Grolsch-commercial met het prachtige rapportcijfer van een 7,5. Dit is ongelooflijk hoog; gemiddeld krijgen tv-commercials namelijk een rapportcijfer van een 6,5.

 

Goed gevoel

Op imagoaspecten heeft de jubileumcommercial uitstekend gescoord. Het overgrote deel van het panel vond de commercial origineel (65%), uniek (57%) en geloofwaardig (48%). Bovendien gaf de commercial 47% van de respondenten een goed gevoel. En ook op sympathie scoort de commercial veel hoger dan bij andere merken binnen de branche het geval is. Ruim driekwart van de ondervraagden vindt dat Grolsch als afzender (zeer) sympathiek overkomt.

 

Resultaten

21%

Geeft aan dat deze commercial aanzet om Grolsch te kopen

7,5

Deze commercial wordt beoordeelt met het rapportcijfer van een 7,5

65%

Vindt deze commercial origineel

48%

Geeft aan dat deze commercial geloofwaardig is

Ook interessant

OPR-Finance

Eyelove

Coca-Cola