Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Een online campagne bij de publieke omroep is mogelijk vanaf €1.000. Denk hierbij aan adverteren op NPO Start en op websites en apps van hooggewaardeerde programma's. Door online te adverteren bij Ster kan je op een toegankelijke manier aanwezig zijn op kanalen die vertrouwd zijn bij je doelgroep, een groot bereik genereren en profiteren van een veilig netwerk. 

Kom in contact

Remco Verweij

accountmanager

Remco Verweij

accountmanager

Remco Verweij

accountmanager

Kom in contact

Kom in contact

Kosten online adverteren

Via Ster kunnen organisaties van algemeen nut online-video reclames inzetten. Display-advertenties zijn daarnaast ook beschikbaar voor commerciële partijen. Hieronder vind je de CPM-prijzen (kosten per duizend impressies).

Tarieven voor het eerste, tweede en derde kwartaal van 2025:

Online video
SECONDES Run of Network (RON) Run of Specifics (ROS) 
1 t/m 6 € 6,00 € 6,60
7 t/m 10 € 9,60 € 10,56
11 t/m 20 € 13,20 € 14,52
21 t/m 25 € 18,00 € 19,80
26 t/m 30 € 24,00 € 26,40
31 t/m 36 € 30,00 € 33,00
Display/banners
Display RON ROS
IAB    
Algemeen Nut € 1,50 € 1,65
Commercieel € 2,50 € 2,75
Video in Banner    
Algemeen Nut € 4,00 € 4,40
Commercieel € 6,00 € 6,60

 

Tarieven voor het vierde kwartaal van 2025:

Online video
SECONDES Run of Network (RON) Run of Specifics (ROS) 
1 t/m 6 € 7,20 € 7,92
7 t/m 10 € 11,52 € 12,67
11 t/m 20 € 15,84 € 17,42
21 t/m 25 € 21,60 € 23,76
26 t/m 30 € 28,80 € 31,68
31 t/m 36 € 36,00 € 39,60
Display/banners
Display RON ROS
IAB    
Algemeen Nut € 2,25 € 2,47
Commercieel € 3,75 € 4,12
Video in Banner    
Algemeen Nut € 6,00 € 6,60
Commercieel € 9,00 € 9,90

 

Neem contact op

Mogelijkheden online adverteren

Inkopen op de online kanalen van de NPO kan via Ster op verschillende manieren: inzetten op het gehele Ster-netwerk (RON, Run of Network) of gericht op een specifiekere selectie (ROS, Run of Specifics). Wanneer er wordt gekozen voor ROS, kan je kiezen voor een bepaalde context, programma, website, app of device. De context wordt op basis van de inhoud van een aflevering of tekst op een pagina bepaald. Lees hier meer over deze contextual targeting. 

DISPLAY/banner-advertenties

Banners worden op sites vertoond. We bieden onze klanten exclusieve zichtbaarheid door slechts één banner op een pagina te tonen. Deze aanpak leidt tot een hogere acceptatie van online reclame, een hoge viewability van de banners en meer impact voor je campagne. Een displaycampagne genereert wekelijks tussen de 300.000 tot 1.000.000 impressies.

Waarom banners bij Ster?

  • 100% brandsafe: je advertentie verschijnt uitsluitend op NPO-kanalen
  • Hoogwaarderige omgeving: je content wordt getoond binnen een kwalitatief en betrouwbaar umfeld
  • Maximale zichtbaarheid: 100% share of voice, slechts één banner per pagina, géén advertentieclutter
  • Sterke resultaten: viewability van 74,83%

Voor nog meer impact van je online campagne biedt Ster ook de optie om interactieve banners in te zetten. Zie een voorbeeld hieronder aan de rechterzijde.

 

 

VIDEO-advertenties

Organisaties van algemeen nut (zoals goede doelen en culturele instellingen) hebben de mogelijkheid om naast banners bij Ster ook online videocommercials in te zetten. Voor video bieden we non-skippable pre-rolls, videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen, aan van verschillende lengtes met een maximale lengte van 36 seconden. Ster hanteert een maximum van twee pre-rolls voor online video’s. Dit omdat we de kijker een optimale kijkervaring willen bieden en maximale impact van de online video’s willen garanderen. Het leidt tot een hoog uitkijkpercentage wat zorgt voor meer impact voor jouw campagne. Video-advertenties genereren tussen de 30.000 en 150.000 impressies per week (afhankelijk van de spotlengte).

Zie hieronder een voorbeeld van een video-advertentie.

Voordelen online adverteren

Bij Ster profiteer je van een uniek aanbod binnen het Nederlandse medialandschap. Hieronder zetten we de belangrijkste voordelen van online reclame bij de NPO voor je op een rij:

  • Snel inzetbaar  
  • Lage productiekosten 
  • Veilig online netwerk en inzicht in waar jouw reclame wordt geplaatst 
  • Veel respect voor privacy van de gebruiker, inzetten van online reclame zonder advertentiecookies 
  • Prijs voor een campagne vanaf € 1.000 

Tot slot kan het interessant zijn om een cross-mediale campagne op te zetten en ook te kiezen voor radio en tv. Met name voor doelstellingen gericht op naamsbekendheid, branding en het vergroten van de koopintentie is het interessant om te kijken naar een uitbreiding van je campagne over meerdere media.

Kom in contact

Kom in contact

Kees-Jan van Ruler

media-adviseur
+31 35 672 55 64 kees-jan.van.ruler@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Crossmediale impact: combineer online met radio en televisie

Wil je jouw bereik en impact verder vergroten? Overweeg dan een crossmediale campagne, waarbij je online combineert met reclame op televisie en/of radio. Deze aanpak is met name effectief voor het vergroten van naamsbekendheid, het versterken van je merkpositie en het stimuleren van koopintentie.

Door gebruik te maken van meerdere kanalen binnen de publieke omroep creëer je een krachtig en consistent campagneverhaal, dat jouw doelgroep via verschillende kanalen bereikt.

meer weten?

Wil je meer weten over de tarieven? Op de pagina inkoopinformatie is alles te lezen over de huidige indexen, voorwaarden, deadlines en specificaties. Vragen? Neem contact op met een van onze accountmanagers.

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat kost online adverteren?

Een online campagne bij de publieke omroep is mogelijk vanaf €1.000. Je rekent bij Ster af op basis van CPM (kosten per duizend impressies). Per kwartaal worden deze prijzen vastgesteld. Deze prijzen vind je op deze pagina of neem contact op voor de mogelijkheden.

Hoe start ik met online adverteren?

Een voordeel van online adverteren is dat het snel inzetbaar is. Je start eenvoudig met online adverteren door je doelgroep en doel te bepalen. Zodra je campagne klaar is helpen onze accountmanagers je graag verder of je kunt je campagne direct aanvragen in de klantportal.

Wat is contextual targeting?

Bij contextual targeting zorg je ervoor dat je advertenties gaat targeten op het onderwerp in bijvoorbeeld een programma of artikel. Bij Ster maken we in de online advertenties geen gebruik van cookies en kun je niet targeten op persoonsniveau. Op deze manier zet je jouw online campagne in op de plekken daar waar je doelgroep zicht bevindt. Hier vind je de targeting channels.

Wat zijn de mogelijkheden van online adverteren?

Bij Ster bieden we zowel display-advertenties (banners) als video-advertenties aan. Banners worden op sites en in apps vertoond. Voor video bieden we non-skippable pre-rolls aan. 

Zowel niet-commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap als commerciële partijen kunnen display-advertenties inkopen. Daarnaast hebben niet-commerciële partijen ook de mogelijkheid om video-advertenties in te zetten.

Deze reclamestarters gingen je voor:

"Ons doel was awareness verhogen. Dat het ook heeft gezorgd voor veel websitebezoekers, is natuurlijk wel heel erg welkom"

Luci Santema - Ziemi
Ziemi

"We maken er als museum dankbaar gebruik van dat wij kunnen adverteren op NPO Start"

Janke Vlas - Fries Museum
Fries Museum

"Het NPO-platform biedt financieel aantrekkelijke mogelijkheden voor culturele instellingen om te adverteren"

Roderick Zeilstra - Museumkaart
Museumkaart

Ook interessant

Wat kost tv-reclame?

Radioreclame kosten (tarieven)

Online adverteren bij Ster

Adverteren met banners doe je bij Ster