Wat is de kracht van een goede radiocommercial? Wat moet je doen, of juist laten, om ervoor te zorgen dat je radiocommercial aanslaat bij de luisteraar?

Uit het onderzoeksinstrument van Ster – AdMeasure – blijkt dat de gemiddelde waardering van radiocommercials relatief laag is. Des te meer reden dus om kritisch te kijken hoe je je radiocommercial het beste kunt opbouwen. Ster gaat hierop in in het onderzoek 'De creatie van radiocommercials'.

Het is van tevoren belangrijk om te definiëren op welke doelstelling je radiocommercial effect moet sorteren. Is dat op merkbekendheid (kennis), imago (houding) of koopintentie (gedrag)? Per doelstelling zijn er inhoudelijke elementen in een radiocommercial die beter scoren dan andere. Het aantal boodschappen in een radiocommercial speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol wanneer het gaat om kennis. Het gebruik van een vrouwenstem scoort bovendien beter op geloofwaardigheid én leidt tot een hogere koop- en bezoekintentie.

 
 
 
 

Meer weten?

 
 

Vraag het volledige onderzoek aan bij onze afdeling Research.

 
 
Noortje Lankhaar
research consultant