Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Het laatste kwartaal van 2025 staat vol met mooie radio-evenementen op de zenders van de publieke omroep. Met de grote radio-evenementen NPO Radio 2 Top 2000, 3FM Serious Request en de Radio 5 Evergreen Top 1000 is het voor jouw merk een mooie kans om een miljoenenpubliek te bereiken. 

Scoren tijdens de Top 2000: het grootste radio-evenement van Nederland 

De Top 2000 wordt al sinds 1999 uitgezonden tussen Kerst en Oud en Nieuw. Het programma is uitgegroeid tot een groot succes en trekt jaarlijks miljoenen luisteraars. Inmiddels kunnen we ons een december zonder de Top 2000 nauwelijks meer voorstellen. Zo is de lijst een verzameling van uiteenlopende soorten muziek en een belangrijke opwekker van nostalgie. De lijst wordt namelijk zelf door de luisteraars samengesteld en de nummers zijn verbonden aan persoonlijke herinneringen.

Hier kan je als merk van gebruikmaken én profiteren. Het gevoel van nostalgie is namelijk een krachtig mechanisme. De herinneringen en positieve gevoelens die zijn gekoppeld aan de muziek van de Top 2000 kunnen zo afstralen op jouw merk. Luisteraars koppelen die fijne emoties vervolgens aan het merk uit de reclame. Om dat gevoel opnieuw te beleven, zullen ze eerder geneigd zijn voor dat merk te kiezen. 

Met een indrukwekkend luistertijdaandeel van bijna 60% in de doelgroepen 20-49 en 25-54 (2024) is de Top 2000 ieder jaar een groot succes. Tijdens de afgelopen editie luisterden ongeveer 6,9 miljoen mensen mee. De toename in luistertijd was opvallend. Er was een stijging van 71 minuten ten opzichte van 2023. Gemiddeld luisterden mensen dagelijks 3,5 uur naar de hitlijst. Deze groei benadrukt de populariteit van het evenement en de krachtige verbinding die het publiek voelt met de muziek en de verhalen achter de nummers. Speciaal voor de Top 2000 hebben we een pakket samengesteld. Benieuwd naar de mogelijkheden om te adverteren rondom de Top 2000? Bekijk hier onze pakketten of neem contact op met een van onze accountmanagers 

3FM Serious Request: perfect evenement om je doelgroep te bereiken en impact te maken

Ieder jaar organiseert 3FM het hartverwarmende evenement Serious Request. Dit jaar zijn de 3FM-dj’s van 18 t/m 24 december te vinden in het Glazen Huis in ‘s-Hertogenbosch. 

Heel Nederland kwam in 2024 massaal in actie voor Metakids, een organisatie die fondsen werft voor onderzoek naar metabole ziekten, de dodelijkste ziekte onder kinderen in Nederland. Dat leidde tot een recordopbrengst van € 11.513.485. Het luistertijdaandeel in de doelgroep 20-49 verdubbelde daarnaast bijna, van 5,8% naar 11,1%. Het totale radiobereik van de hele actie komt uit op 1,9 miljoen Nederlanders. Op televisie was de actie eveneens een groot succes. Dagelijkse updates op NPO 1 en een talkshow op NPO 3 trokken miljoenen kijkers, terwijl visual radio-uitzendingen in de late avond en nacht het bereik verder vergrootten. In totaal keken 6,4 miljoen mensen naar 3FM Serious Request. Voor het eerst dit jaar was het radio-evenement daarnaast via het themakanaal NPO 1 extra 24 uur per dag te volgen, waarmee nog eens 3,25 miljoen Nederlanders werden bereikt. 

Dit jaar komt 3FM Serious Request in actie voor Spieren voor Spieren, een organisatie dat één missie heeft: alle spierziekten bij kinderen verslaan. Er zijn momenteel 20.000 kinderen in Nederland met een spierziekte. 3FM Serious Request wilt deze editie met heel Nederland de kracht van beweging voelen. Voor de kinderen met een spierziekte wordt dat steeds moeilijker, maar juist belangrijk om de spierziekte te vertragen. Dit doen ze door geld op te halen voor behandelingen maar ook om sporten onder begeleiding mogelijk te maken.  

Met het adverteren tijdens de 3FM Serious Request bereik je een groot en jong publiek (25-45 jaar) dat zich interesseert in nieuwe muziek. Een brede mix van pop tot rock en van dance tot hiphop. Zo spreek je een energieke en brede doelgroep die openstaat voor vernieuwing. 

Evergreen top 1000: adverteren bij het populairste NPO Radio 5 programma

De Evergreen Top 1000 is het best beluisterde NPO Radio 5 programma van het jaar en is daardoor ook het hoogtepunt van het jaar voor de doelgroep van deze zender. De lijst biedt een unieke reis door meer dan tachtig jaar muziekgeschiedenis en bestaat uit 1000 tijdloze klassiekers die een breed publiek aanspreken. Steeds meer radioluisteraars stemmen af op NPO Radio 5 in de week van de Evergreen Top 1000. 1 t/m 7 november kunnen luisteraars zelf stemmen op hun favoriete nummer om te zorgen dat deze in de lijst terechtkomen, die vervolgens 24 t/m 28 november worden uitgezonden.  

De luistercijfers van oktober en november 2024 laten mooie resultaten zien voor NPO Radio 5. De radiozender is in deze maanden de grootste stijger. Vooral het succes van de Evergreen Top 1000 op Radio 5 is terug te zien in de luistercijfers. NPO Radio 5 behaalde vorige jaar met de Evergreen Top 1000 een record luistertijdaandeel van 13,2%. Daarmee was de zender de best beluisterde zender van Nederland in die periode, en dat is een unieke prestatie. Ook het weekbereik was met bijna 1,7 miljoen luisteraars uitzonderlijk hoog voor NPO Radio 5. Het vorige record dateert uit 2023. Dat record behaalde NPO Radio 5 ook met de Evergreen Top 1000. Het luistertijdaandeel was toen 11,9%. 

IN 2025 ADVERTEREN BIJ RADIO-EVENEMENTEN

Je kunt er bijna niet omheen: met het grote bereik en positieve gevoelens, bieden deze grote radio-evenementen de mogelijkheid om jouw merk te versterken en verder te laten groeien. Wil jij hiervan profiteren? Grijp dan je kans en adverteer rondom de NPO Radio 2 Top 2000, 3FM Serious Request en Evergreen Top 1000. Kijk voor meer informatie naar onze pakketten of neem contact op met een van onze accountmanagers. 

Meer weten?

Meer weten?

Jort Verwer

accountmanager
+31 35 672 55 00 jort.verwer@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over radioreclame bij Ster

Radioreclame bij Ster

De ROI van radioreclame: is het de investering waard?